*

Privacy Policy Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her

Den nye it-generation?

Med andre ord... 14.12.2012 kl. 03:00

Forleden faldt jeg over en iøjnefaldende reklame for Danske Bank.

Den nye it-virkelighed betyder imidlertid, at mine forældre bliver de facto umyndiggjorte, selv om de på alle måder stadig er helt friske i pæren.

Under et stort billede af tre ældre kvinder (70+?) i storblomstrede helfigurbadedragter med lav benskæring står det forbløffende budskab: »Her er den nye it-generation.«

 

Underteksten fortæller, at bedsteforældre kan blive lige så gode til ny teknologi som deres børnebørn, og så er der en opfordring til at klikke ind på en hjælpsom hjemmeside.

Jeg er nysgerrigt anlagt, så jeg klikker, men finder intet, som relaterer til badedragter eller it-support til mig og (endnu) ældre kvinder i traditionelt svømmekostume.

Det forekommer i sig selv sært. Men det, der provokerer mig, er påstanden om, at mine forældre skulle være som fisk i vandet, hvad angår it. Det er de ikke.

Min mor på 75 er gået ud af 7. klasse for mange år siden og har ikke siden skiftet blyanten ud med noget mere moderne. I hendes verden er ”nettet” noget, man bruger, når man fisker, og mus er nogle, der rumsterer i køkkenskabene.

Min far på 81 har heller aldrig rørt et tastatur. Men han var meget imponeret, da jeg sidste år fik ham skrevet op til en ældrebolig via kommunens hjemmeside og dernæst sørgede for, at han omgående – ved hjælp af fire klik på den bærbare – fik overført sit tilgodehavende fra TDC i forbindelse med flytningen direkte til banken.

Danske Bank by the way…

Jeg ved godt, at mange i mine forældres generation har taget ny teknologi til sig. Men en spritny undersøgelse af it-anvendelsen i befolkningen viser faktisk, at hele 58 pct. af de 75-89-årige aldrig har brugt internettet.

Da det jo ikke kun er Danske Bank, som vil afskaffe personlig betjening og det gode gamle brev, efterlader det et problem. F.eks. er noget så presserende som tidsbestilling hos såvel special- som praktiserende læge i høj grad blevet digital.

Og 1. december skyllede første bølge af digitaliseringsstrategien ind over landet med den målsætning, at 80 pct. af al kommunikation mellem borgerne og det offentlige skal være digital i 2015.

Bannerførerne for projektet forsikrer, at det ikke går ud over mine forældre og deres ligesindede. De vil stadig kunne henvende sig personligt, hvis de hellere vil det. Jo tak.

Når min lidt tunghøre far forsøger sig med en opringning, oplever han ret konsekvent for det første, at han skal igennem en uendelig række af »tast 1, hvis ditten, tast 2, hvis datten« indtil han endelig, ved »tast 8, hvis De ønsker personlig betjening«, får at vide, at han er nummer 14 i køen.

For det andet kan TDC herefter glæde sig over, at han hører feel good-jazz over telefonen, alt imens der langsomt tælles ned, til det endelig bliver hans tur. Og når det så omsider sker, har han for det tredje så svært ved at høre, hvad der mumles, at han efterfølgende ikke aner, om han fik sit budskab igennem. Det bliver ikke svært for digitaliseringsstyrelsen at evaluere sig frem til, at betjeningen er mere effektiv, når den er digital.

Den nye it-virkelighed betyder imidlertid, at mine forældre bliver de facto umyndiggjorte, selv om de på alle måder stadig er helt friske i pæren.

De bliver simpelthen fremover hægtet af deres egen digitale sag, fordi de ikke ved, hvad NemID er. Kunne vi dog ikke vise lidt mere respekt for den generation, som uden store fordringer har skabt fundamentet for vores velfærd? Må de så lige være her. Med eller uden storblomstret badedragt.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Når du kommenterer, accepterer du Jyllands-Postens debatregler
  • Har du spørgsmål? Find svaret her
Annonce
Seneste Med andre ord...

Mere fakta, mindre tro, tak

Det blev en agurketid i ”de fremmedes” tegn, og det blev en rå debat, skriver Bettina Post.

Velkommen i cirkus jobcenter

Tjuhej, hvor det går. Frem og tilbage er lige langt. Imens er jobcenter-medarbejderne ved at være godt og grundigt reformtrætte.

Mens vi venter

Det er temmelig nervepirrende at følge med i bestræbelserne på at sammensætte en ny regering.

Kommentar: Tre hasteopgaver til regeringen efter tynd social valgdebat

De udsatte familier, de langvarigt arbejdsløse og de psykisk sårbare har desværre ingen ambassadører. Det skal der laves om på.

Kommentar: Beregningen er så upræcis, at sammenligningen mellem de to indkomster nærmer sig vildledning

Regnestykket er aldeles respektløst over for hårdt arbejde. Det er så heller ikke sandt. Men tænk alligevel ...

Mest Læste
  1. 1
    Her er syv megaprojekter, der vil kunne forandre verden
    Ingeniører drømmer om at bygge bro mellem kontinenter og opdæmme verdenshave.
  1. 2
    Ung landmand siger stop: Gælden er 47 mio. kr.
    Pengene fosser ud af de danske mælkebedrifter, og nu har en ung landmand i Vestjylland fået nok.
  1. 3
    Pengene lugter ikke længere på Esbjerg havn
    Antallet af arbejdspladser og virksomheder i olie- og vindmølleindustrien vokser så ...

Premium Tophistorier

Pengene lugter ikke længere på Esbjerg havn

Antallet af arbejdspladser og virksomheder i olie- og vindmølleindustrien vokser så kraftigt, at Esbjerg – igen – er ved at forvandle sig. Det er dog mere end svært at tiltrække nye indbyggere.

Danske kapitalfonde kaster sig typisk over en bestemt type virksomhed

Kapitalfonde kaster sig typisk over produktionsvirksomheder, hvor de har gode muligheder for at optimere driften og dermed skabe et bedre afkast.

England til migranter: »Her flyder ikke med mælk og honning«

Det massive indvandrerpres ved Eurotunnelen i Calais får den britiske regering til at skærpe migrations-lovgivningen. Britiske udlejere risikerer i fremtiden fængsel, hvis de ikke smider illegale immigranter på gaden.

Bag kulørt kendis-mord gemmer sig en trist russisk realitet

I Rusland er der 14.000 årlige sager, hvor mænd dræber deres hustru eller samlever.

Kolofon

Ansv. Chefredaktør

Jørn Mikkelsen

Digital Mediedirektør

Jens Nicolaisen

Premiumredaktør

Viggo Lepoutre Ravn

Netannoncer

Eric Philippe Jonsen

Følg JP
Adresser

Jyllands-Posten

Grøndalsvej 3

8260 Viby J

Danmark

Tlf.: 87 38 38 38

Fax.: 87 38 31 99

Jyllands-Posten

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Danmark

Tlf.: 87 38 38 38

Send Pressemeddelelse

Servicer
Premium nyhedsbreve
Et prioriteret udvalg af redaktionelt indhold med fokus på baggrund og perspektiv.
© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her