*

Få hurtig og nem adgang til hele artiklen

- prøv JP Premium gratis i en måned uden binding.

 

premium_teaser.png

Fuld digital adgang til alle artikler på jp.dk

Dybdegående temaer, hvor du får det fulde overblik over aktuelle begivenheder.

Anmeldelser af film, vin, musik, litteratur og meget mere.

Kommentarer til og analyser af de væsentligste sager inden for bl.a. politik, erhverv, indland og udland.

 


Har du allerede et login?
Log ind her
Er du abonnent på Jyllands-Posten og mangler et login - klik her
Jyllands-Posten bruger Medielogin

Verden har fået en ny søvej

ErhvervWeekend 16.02.2013 kl. 03:00

Søfart: Den sejlbare Nordøstpassage nord om Rusland er det store samtaleemne i shipping-branchen. Opmærksomheden er berettiget, men ruten bliver højst et supplement til Suezkanalen, aldrig et alternativ, lyder en vurdering.

Det arktiske område er i sjælden grad på dagsordenen for tiden, og i shippingverdenen går snakken ikke mindst om gyldne muligheder over Nordøstpassagen.

Den kolde vej nord om Rusland er 40 pct. kortere end at sejle syd om og gennem Suezkanalen, og et varmere klima har gjort det umulige muligt: Nu kan man en del af året sejle fra Barentshavet igennem Ishavet og via Beringstrædet ramme Stillehavet.

Dermed har verden fået en ny handelsrute, som kan blive et reelt ...

Annonce
Seneste Erhverv & økonomi

Er vi i færd med at splitte EU i atomer?

Det græske valg har atter udstillet EU som et projekt for eliten og imod folket. Eliten vinder – og det skal vi være glade for.

Lufthansa buldrer frem i Danmark

Den tyske luftfartsgigant kaprer markedsandele og er vokset kraftigt siden bruddet med SAS. Nu satser selskabet med nye rute fra Aalborg.

Prispres lurer i horisonten for Novo Nordisk

Novo Nordisk fortsatte fremgangen i 2014, hvor den store yder var det amerikanske marked. Men festen er ved at løje af, for forude står øget konkurrence og prispres.

Tidligere dansk it-gulddreng vil råbe verdens ledere op

Den digitale revolution vil vende op og ned på måden, man driver forretning på, men alligevel sidder de fleste topledere på hænderne og håber, at det vil drive over, mener Michael Mathiesen, der blev kendt som super-investor i 1990’erne.

Apple, Facebook, Microsoft, Google – hvem bliver fremtidens vinder?

Fire store og kendte it-giganter slås om vores valg af telefon, styresystem og vores opmærksomhed på nettet. Og mens Apple skovler penge ind, bliver 2015 et skæbneår for Microsoft.

Mest Læste
1
»Jeg kan ikke bruge synet til en skid«
En hjerneskade betyder, at Per Kirkeby ikke længere kan male eller skrive.
2
Manden, der gik ind i sin tid, fylder 80
Engang sagde man, at han besad halvdelen af den samlede intelligens i Folketinget.
3
12-tals-pigen, der fandt lykken i det uperfekte
Nogle gange skal der en ulykke til for at skabe lykke. Det oplevede sangerinde Nanna Øland Fabricius - bedre kendt ...
4
Vaskemaskinen kaput – intet sted at klage
Martin Ahlgreens dyre vaskemaskine brød sammen tre måneder efter at reklamationsretten var udløbet.
5
Skarpskytten sigter mod Kreml
Han er blevet kaldt en russisk krigsgud, officeren Igor Girkin, som var central i opstanden i Østukraine.
  • Fuld digital adgang
  • Ingen binding
  • Unikt Premium indhold
Indblik
Kommentarer
Premium Tophistorier

Er vi i færd med at splitte EU i atomer?

Det græske valg har atter udstillet EU som et projekt for eliten og imod folket. Eliten vinder – og det skal vi være glade for.

Lufthansa buldrer frem i Danmark

Den tyske luftfartsgigant kaprer markedsandele og er vokset kraftigt siden bruddet med SAS. Nu satser selskabet med nye rute fra Aalborg.

Prispres lurer i horisonten for Novo Nordisk

Novo Nordisk fortsatte fremgangen i 2014, hvor den store yder var det amerikanske marked. Men festen er ved at løje af, for forude står øget konkurrence og prispres.

Tidligere dansk it-gulddreng vil råbe verdens ledere op

Den digitale revolution vil vende op og ned på måden, man driver forretning på, men alligevel sidder de fleste topledere på hænderne og håber, at det vil drive over, mener Michael Mathiesen, der blev kendt som super-investor i 1990’erne.

Kolofon

Ansv. Chefredaktør

Jørn Mikkelsen

Digital Mediedirektør

Jens Nicolaisen

Premiumredaktør

Viggo Lepoutre Ravn

Netannoncer

Eric Philippe Jonsen

Følg JP
Adresser

Jyllands-Posten

Grøndalsvej 3

8260 Viby J

Danmark

Tlf.: 87 38 38 38

Fax.: 87 38 31 99

Jyllands-Posten

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Danmark

Tlf.: 87 38 38 38

Send Pressemeddelelse

Servicer
JP Deadlines
Et prioriteret udvalg af redaktionelt indhold med fokus på baggrund og perspektiv.
© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her