*

Prøv vores tablet-udgave

Vi kan se, at du er på en tablet. Kunne du tænke dig at læse Jyllands-Posten på vores tablet-app?

torsdag 18. september 2014
Jyllands-Posten Jyllands-Posten

Heksen og verdensdamen

Aktuelt portræt 29.06.2014 kl. 03:05

80 år på tirsdag: Tidligere solodanser Kirsten Simone satte et markant fingeraftryk på dansk ballet i adskillige årtier.

Ingen kunne som Kirsten Simone få Gamle Scene til at koge, når hun dansede ”Carmen” eller ”Frøken Julie”. Eller grine, når hun spillede den selvhøjtidelige fru von Everdingen i Bournonvilles ”Kermessen i Brügge”. Arkivfoto: Thomas Priskorn

Hun var den dejligste og mest poetiske danserinde, der tænkes kunne. Og da den aktive karriere som solodanserinde var overstået, fik Kirsten Simone et langt og rigt efterliv som karakterdanser. Og hvilken karakter havde hun ikke! Frådende vanvittig som Lady Capulet, der kastede sig over Tybalts døde krop i John Neumeiers ”Romeo og Julie” i en periode af karrieren, og den blide, nænsomme amme i samme ballet nogle år senere. Eller den vidunderligt morsomme fru van Everdingen i Bournonvilles ”Kermessen i Brügge” – det var karakterkomik i mesterklasse.

Men Kirsten Simone har også altid haft en stærk karakter. Det var således hende selv, der i 1945 meldte sig til optagelsesprøven på Det Kgl. Teaters balletskole. Den lille Kirsten ville danse og det kom hun til! Talentet var indlysende fra begyndelsen, så hun rykkede efter endt uddannelse på Det Kgl. Teaters balletskole hurtigt frem i forreste række. Hun blev medlem af kompagniet i 1952, solodanser fire år senere og førstesolodanser i 1966.

En stærk teknik

Talentet blev nemlig fulgt af en stærk teknik og et betagende smukt ydre – og disse tre ting til sammen gjorde Kirsten Simone til noget helt specielt på en scene gennem alle årene. Det betød også, at hun kunne danse næsten hvad som helst, også de store, teknisk krævende partier som Giselle og Odette/Odile i ”Svanesøen”, foruden det moderne repertoire og udfordrende opgaver hos ikke mindst George Balanchine. Og samtidig betød kombinationen af stjernekvalitet og udstråling, at uanset, hvad der ellers skete på scenen, var det hende, man kiggede på.

Det var nemlig en voldsom energiudladning, der forplantede sig ned til publikum, når hun dansede titelrollerne i ”Sylfiden”, ”Tornerose”, ”Frøken Julie” og ”Carmen”, fordi hendes udtryksregister var så enormt. Snart sensuel i ”Carmen” og ”Frøken Julie”, snart skær og uskyldsblid som den unge pige i Roland Petits ”Ulven” eller æggende elegant som Mylady i Flemming Flindts helaftensballet ”De tre Musketerer”. Ikke sært at hun gæstedansede på de store balletscener over hele verden.

Senere blev det som sagt til en lang række fornemme portrætter af mødre, ammer og andre karakterroller, der var mindre teknisk krævende, men som til gengæld fordrede et stort mimisk talent for at leve på scenen. Samt naturligvis Heksen i ”Sylfiden”. Det var i den, Kirsten Simone fejrede sit 50 års jubilæum i 2001. Efter afslutningen som karakterdanser i 2006, hvor hun dansede Ammen i ”Romeo og Julie”, fortsatte Kirsten Simone bag kulisserne, hvor hun blandt andet har æren af, at mange af væggene bag scenen på Gamle Scene i dag er smykket med balletfotografier og teaterplakater.

Hun fortsatte også i en periode samarbejdet med daværende balletskoleleder Susanne Heering og Dronning Margrethe, når de holdt deres årlige forestillinger i Næstved og København. Her var Kirsten Simone en uundværlig del af teamet, når de mange små optrin og danse skulle koreograferes og instrueres.

Kirsten Simone, solodanserinde, København.
Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Seneste Navne

Fortjenstkors til foretagsom friser

Aktuelt portræt: Jörgen Jensen Hahn er en markant stemme i det danske mindretals arbejde og nordfrisernes talsmand.

Foghs færøske frelsermand

70 år i morgen: Edmund Joensen, færøsk toppolitiker og folketingsmedlem, indledte sin politiske karriere i 1988.

Det skete 18. september

1993: Fodboldklubberne B 1903 og KB fusionerer til FC København.

Prins Henriks portrættør

Aktuelt portræt: Den litauiske stjernekunstner Vilmantas har tidligere malet den kongelige familie på Schackenborg Slot.

Det skete 17. september

1838: Den danske billedhugger Bertel Thorvaldsen vender hjem til København efter mange års ophold i Italien.

Mest Læste
1
Iværksætterkomet får 300 mio.
Den 29-årige dansker Mads Faurholt-Jørgensen, der står bag investeringsselskabet Nova Founders ...
2
60 minutters dødskamp på hjul
I dag skal en 43-årig tysker forsøge at genoplive timerekorden.
3
Han fravalgte en årsløn på 5 mio. kr. som 25-årig
Det kan tage pusten fra selv en hurtigløber at læse, hvad Mads Faurholt-Jørgensen har nået i sit ...
4
Søren Exseem blev han kaldt af sine fjender i 1970’erne
Søren Krarup har i fem årtier delt vandene i den danske debat, men hvilken betydning har han egentlig ...
  • Fuld digital adgang
  • Ingen binding
  • Unikt Premium indhold
Redaktionen anbefaler
Premium Tophistorier

Søren Exseem blev han kaldt af sine fjender i 1970’erne

Søren Krarup har i fem årtier delt vandene i den danske debat, men hvilken betydning har han egentlig haft?

Han fravalgte en årsløn på 5 mio. kr. som 25-årig

Det kan tage pusten fra selv en hurtigløber at læse, hvad Mads Faurholt-Jørgensen har nået i sit 29-årige liv.

Den globale opvarmning bringer denguefeber til Tokyo

Japan har været fri for tropesygdommen siden Anden Verdenskrig. Nu er den globale opvarmning måske skyld i dens tilbagevenden, og frygten for det, der er værre, spøger.

Miljøministeren: Værsgo at bygge 10 steder ved vand

Som forsøg fjernes forbuddet mod byggeri på stranden. Tak, men det er ikke nok, lyder det fra kommunerne.

Kolofon

Ansv. Chefredaktør

Jørn Mikkelsen

Digital Mediedirektør

Jens Nicolaisen

Premiumredaktør

Viggo Lepoutre Ravn

Netannoncer

Eric Philippe Jonsen

Følg JP
Adresser

Jyllands-Posten

Grøndalsvej 3

8260 Viby J

Danmark

Tlf.: 87 38 38 38

Fax.: 87 38 31 99

Jyllands-Posten

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Danmark

Tlf.: 87 38 38 38

Send Pressemeddelelse

Servicer
JP Deadlines
Et prioriteret udvalg af redaktionelt indhold med fokus på baggrund og perspektiv.
© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her