*

Kommentar: Digital dannelse kræver helt andre midler

Debattone: Det er på tide, at vi alle skrider hårdt ind over for dem, som ikke fatter, at der gælder helt de samme etiske og sociale regler, når vi kommunikerer digitalt, som når vi er fysisk sammen.

Kommentar Når digitaliseringen rammer dig

Digitalisering: Selvtilstrækkelighed i organisationen er livsfarlig for en virksomhed, når digitaliseringen rammer en branche. Sker det, skal der reageres rigtigt og hurtigt.

It Beboere på landet får fortsat ingen garanti for bredbånd eller mobilforbindelse

Den markedsdrevne strategi for at skaffe gode bredbånds- og mobilforbindelser for alle har ikke virket efter hensigten. Energistyrelsens anbefalinger til, hvad teleselskaberne skal garantere brugerne, løser næppe udfordringen.

Kommentar Når biler bliver digitale

Kommentar: Nye brancheglidninger er på vej i krydsfeltet mellem it-virksomheder og bilfabrikker

Kommentar Gamle sællerter sælger stadig

Lenovo, Apple og Dell er blandt de it-producenter, der har haft medvind i det forgangne år.

Kommentar Hvem passer på algoritmerne, der passer på os?

Kommentar: Den omfattende leverance af snart sagt alting via internettet betyder, at det bliver mere kompliceret og til tider helt umuligt at gennemskue, hvad en given service egentlig gør.

Robotterne gør deres indtog – også i hjørnekontoret

Automatisering af simple kontorrutiner er ved at blive udbredt. Alle job vil blive berørt af de fremadstormende robot- teknologier. Også chefernes.

Kunsten at give slip på noget, der er godt

Ifølge analysefirmaet Gartner skal alle it-ansvarlige lære at slippe grebet og bevidst begive sig ud på uprøvede stier helt uden at vide, hvor de fører hen.

Hvem skal du satse på?

Valget og brugen af it-leverandører skal tages ligeså alvorligt som valget af virksomhedens øvrige ydelser.

Grundig test er vejen til tilfredse kunder

Test er blevet mere omfattende og handler i dag i høj grad om at sikre kvaliteten ikke bare af det enkelte program eller system, men af den samlede leverance.

It-bossen

Per Palmkvist Knudsen er it-direktør i JP/Politikens Hus og finalist i dysten om at blive årets CIO i 2011.

Han har været vidt omkring i it-verdenen og arbejdet med alt fra drift, udvikling og undervisning til rådgivning, salg og ledelse.

Per Palmkvist Knudsen skriver for Jyllands-Posten om it-branchen og om anvendt it set fra indersiden af virksomhedens datarum.

Annonce

Hinsides digitaliseringen: Er it-afdelingerne forsvundet?

En ny bog slår til lyd for, at virksomhederne – for at klare sig i den øgede globale konkurrence, digitaliseringen medfører – holder op med at bruge store ressourcer på at specialudvikle meget selv.

Skyen er klar, men ikke uden problemer

Cloudcomputing er blevet det foretrukne valg, men det kan skabe problemer, når det samlede it-system leveres via internettet – f.eks. hvis leverandøren går konkurs.

Sejler sikkerheden i staten stadig?

En rapport fra Rigsrevisorerne om it-sikkerhed – eller mangel på samme – i seks statslige institutioner, der udfører samfundsvigtigt arbejde, viser, at der stadig er problemer.

Apple giver Google og Microsoft baghjul

Apples nyeste operativsystem til smartphones og tablets, iOS 9, lukker en række sikkerhedshuller, der stod åbne i forgængeren iOS 8.

Digitalisering er ikke altid godt, men stadig nødvendigt

Nogle ord ændrer hurtigere betydning end ordbøgerne kan følge med, eksempelvis ”digitalisering” som af mange opfattes som både velfærdssamfundets og de enkelte virksomheders frelser.

Premium Tophistorier

Analyse: Hvad vil Donald Trump egentlig med amerikansk økonomi?

2016 har indtil videre været et år præget af stor volalitet, der næppe bliver mindre med Donald Trump som Republikanernes præsidentkandidat.

Indsigt: Detailhandlens moralske vogter runder 150 år og hæver stadig pegefingeren over for sine kunder

Coop fejrer etableringen af den første brugsforening i en tid med benhård konkurrence fra privatejede rivaler. Coops førstemand er dog sikker på, at andelstanken er på vej mod revitalisering. For en ung brugsuddeler er historien, ansvaret og medlemmernes ejerskab en vigtig del af dagligdagen i 2016.

TDC-chef: Svært at være tilfreds med en forretning der går tilbage

Forretningsmæssigt er TDC her og nu præcis, hvor telegiganten skal være, fastslår topchef Pernille Erenbjerg. Men det betyder ikke, at hun jubler.

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her